Friday, July 2, 2010




Προς τη στρατηγική αντιμετώπιση των πολεοδομικών προβλημάτων της Λάρισας

Καθώς αντικρίζουμε μια πόλη την βλέπουμε και την αξιολογούμε από διάφορες οπτικές γωνίες. Έτσι βασικά κριτήρια είναι τα οικονομικά, τα κοινωνικά, τα περιβαλλοντικά, τα δημογραφικά, τα χωροταξικά, τα στοιχεία των υποδομών πάσης φύσεως, τα κυκλοφοριακά, τα πολεοδομικά κ.α. Καθοριστικό παράγοντα για τη διαμόρφωση των λειτουργικών στοιχείων μιας πόλης αποτελούν οι πολεοδομικοί παράμετροι της, οι οποίοι διαμορφώνονται εξαρχής με τη γένεση της πόλης και σταδιακά με την εξάπλωσή της. Αυτοί οι παράμετροι αποτελούν κύρια λειτουργικά στοιχεία τα οποία πρέπει να συνδυαστούν με τα υπόλοιπα τα οποία αναφέραμε για την ομαλή και άρτια πορεία της πόλης διαμέσου των αιώνων. Αν αυτοί οι παράμετροι σχεδιαστούν λάθος εξαρχής τότε η πόλη θα τείνει να «αρρωσταίνει». Σίγουρα υπάρχουν μέτρα και τάσεις εξυγίανσης μιας «άρρωστης» πόλης, όμως αυτό θα πρέπει να γίνει με πολύ προσοχή για να μην διαιωνιστούν οι βλάβες που έχει υποστεί ο «οργανισμός» της πόλης.
Η Λάρισα, δυστυχώς, όπως όλοι μας μπορούμε να αντιληφθούμε από την επιτόπια παρατήρηση, διακατέχεται από στοιχεία που την καθιστούν  μια κάπως «άρρωστη» πόλη. Τέτοια στοιχεία είναι εξαρχής, η έλλειψη ενός άρτιου σχεδίου πόλεως που θα περιελάμβανε μεγάλα πλάτη δρόμων, υποδομές για μέσα σταθερής τροχιάς(κοινωνική συγκοινωνία, αστικό λεωφορείο, Tram), ήπια μέσα μεταφοράς(Ποδήλατο, Δίκτυο Πεζοδρόμων), δηλαδή υποδομές και στοιχεία που θα εξασφάλιζαν στην πόλη μας ευελιξία στη μετακίνηση, έλλειψη κυκλοφοριακού, αποδέσμευση από το αυτοκίνητο και έμφαση στα Μ.Μ.Μ (Μέσα Μαζικής Μεταφοράς). Το μη επαρκές δίκτυο των πεζοδρόμων στον αστικό ιστό της πόλης και κατά κύριο λόγο στο κέντρο, αποτελεί άλλον ένα παράγοντα που εισάγει το αυτοκίνητο στο κέντρο με τις γνωστές, δυσμενείς συνέπειες. Θέματα όπως η ύπαρξη ηλεκτροφόρων καλωδίων στις συνοικίες προκαλούν αισθητική υποβάθμιση, περιβαλλοντική υποβάθμιση και κινδύνους για ηλεκτροπληξία. Η παραμονή στρατιωτικών εγκαταστάσεων, όπως του 303 ΠΕΒ προκαλεί περιβαλλοντική υποβάθμιση. Μείζον θέμα το στο οποίο η πόλη μας υστερεί πολεοδομικά είναι ο σχετικά μικρός αριθμός του Συντελεστή Δόμησης  στις συνοικίες, δυσχεραίνοντας τα περιθώρια για επιπλέον δόμηση. Ζήτημα το οποίο αποτελεί καθοριστικότατο παράγοντα για την αξιολόγηση του σχεδίου πόλεως  μιας πόλης, είναι ο ορθός καθορισμός των χρήσεων γης. Στην Λάρισα δεν επιτευχθεί κάτι τέτοιο ακόμα και γι’ αυτό υστερεί σημαντικά πολεοδομικά. Τέλος θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τις αναρίθμητα αναξιοποίητες περιοχές, που βρίσκονται σε διάφορα μέρη ανά τη Λάρισα και εκεί θα μπορούσαν να γίνουν μεγαλοπρεπείς αναπλάσεις με σκοπό την ανάδειξη και αξιοποίηση του υπάρχοντος χώρου,  την εφαρμογή πρασίνου και εγκαταστάσεων που βελτιώνουν την αισθητική και λειτουργική εικόνα της Λάρισας.
Πιο πάνω αναφέραμε ζητήματα, τα οποία η παράταξη «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΟΛΗΣ» με επικεφαλή  τον κ. Γεώργιο Μπαρτζώκη έχει εξετάσει και μελετήσει με συνέπεια και αποφασιστικότητα. Μέσα από το πρόγραμμα της παράταξης και πιο συγκεκριμένα του τομέα της «Δημοτικής Γης - Πολεοδομίας», τομεάρχης του οποίου είναι ο Χωροτάκτης/Πολεοδόμος Μηχανικός Ευθυμίου Χρίστος, έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα και έχουν μελετηθεί οι απαραίτητες προτάσεις για την επίλυση των προαναφερθέντων πολεοδομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Λάρισα, με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας ζωής, του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της και την ανάδειξη της Λάρισας την επόμενη δεκαετία ως την πόλη πρότυπο.


Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην τοπική λαρισαϊκή εφημερίδα "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" στις 2/7/2010